Trovärdig e-handel

Det är lätt när man pratar om e-handel att mest prata om sökoptimering. Det gäller att synas i sökresultaten, så får man in kunder. Det är sant, men det är viktigt att även fundera över konverteringen och där är en viktig beståndsdel att vara trovärdig

Vad är konvertering?

Konvertera kommer från latinets convertere, som betyder vända på eller förändra. Det första många kommer att tänka på när de hör ordet är att byta religion, men det används även om en del andra omvandlingar och förändringar.

Inom marknadsföring handlar konvertering om att få personer att göra det man vill. Besökaren på din sida ska uppnå ett specifikt mål. Det kan handla om att klicka på en länk (så man guidas vidare till en ny sida), skapa ett konto, efterfråga en offert eller genomföra ett köp.

Det är detta som är målet när du väl lockat in besökare till dina sajter.

Hur får man besökare att konvertera?

På många sätt är detta svårare än själva sökmotoroptimeringen, men en viktig del handlar om trovärdighet. Det handlar om att framstå som en trygg butik. Certifieringar kan göra mycket för trovärdigheten. Bra ”om-oss-sidor” kan ge ytterligare trovärdighet. Symboler för vissa betalningsalternativ kan kännas tryggt. Ett telefonnummer, som man kan ringa kan kännas tryggt. Bilder på personer och särskilt bilder på de som jobbar på företaget, kan ge ökad trygghet.

Känslan av att inte veta vem som ligger bakom, är något man bör undvika när man jobbar med e-handel. Om besökaren inte vet vem som ligger bakom e-butiken, är det mindre troligt att hen handlar något.

Andra saker att tänka på är att innehållet är tilltalande och relevant för kunden och att webbdesignen passar målgrupp och tema. Sen är människor olika, någon tilltalas av en specifik färg, medan andra tycker den är oseriös. Vissa gillar mycket bilder, andra vill ha fakta. Någon gillar statistik och diagram, medan en annan vill ha videoklipp. Även här spelar trovärdigheten in. En speciell färg kanske ger trovärdighet för en webbyrå, men inte för ett universitet. Statistiken blir mer trovärdig om du har en trovärdig källa.

Naturligtvis finns även andra knep, men vi har här diskuterat sådant som främst hör ihop med trovärdighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>