Content Marketing – om att skapa innehåll

Sysslar du på något sätt med marknadsföring, har du med all säkerhet stött på ordet Content Marketing eller den mer ovanliga svenska versionen innehållsmarknadsföring.

Vad är Content Marketing?

Väldigt kortfattat kan man beskriva det som att man ska locka kunder med bra innehåll. Exakt vilken typ av innehåll man ska producera skiljer sig dock mycket. Vissa gör kundtidningar eller bloggar, medan andra skapar instruktionsfilmer. Tricket är att det alltid ska vara relevant och intressant, så att det lockar publik.

Namnet är nytt, men fenomenet är egentligen gammalt. Många har sysslat med innehållsmarknadsföring i decennier, utan att ha ett specifikt ord för det.

Konkurrens med annan marknadsföring

Naturligtvis finns det mycket kritik mot även denna typ av marknadsföring. Det kanske inte leder till några affärer. Det är dyrt att producera bra innehåll. Det är bara en trend.

Det viktiga ,när du vill börja med content marketing, är att inte slänga bort allt annat som du håller på med. Om du är bra på sökmotoroptimering och driver lyckade reklamkampanjer, är det ingen idé att sluta. Lägg bara över en del fokus även på innehåll. Satsa på lite bättre kvalitet i innehållet.

Vi lever i en tid där svaret på alla frågor, hittas inom några sekunder genom en sökning på Internet. Tänk om du kan vara den som har svaret på frågan!

Om du skapar skriftligt innehåll till content marketing, finns ingen anledning att inte också se till att innehållet är sökmotoroptimerat. Skriv din artikel först, men gå sedan igenom den med SEO-glasögonen på. Se till att viktiga sökord ingår och att dessa även lyfts lagom mycket i dina rubriker.

Content marketing kan enkelt bli en tillgång, som breddar din marknadsföring.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>