Marknadsföring genom affiliate kräver dubbel skärpa

Målet med marknadsföring för fysiska butiker och onlinebutiker är detsamma. Det handlar om att locka kunderna till butiken för att sedan sälja något till dem. Med andra ord är det antalet besökare och konverteringsgrad på dessa som är intressant.

Men någonstans där slutar likheterna. Att marknadsföra sig online med de olika verktyg som finns att tillgå är inte alls samma sak som klassisk marknadsföring med annonser i tidningar, radiojinglar och tv-reklam.

För att maximera sin e-handel bör man vara noga med att föra statistik över vilka sökord som används av kunderna för att hitta sidan, hur länge de stannar, vilka sidor de besöker och vilka produkter som säljer bäst och inte minst varför. Den sista frågan är svårast att besvara men genom att göra tester kan man tydligt se hur kundernas agerande på sidan förändras.  Detta i processen att hitta sidan – fånga intresset till en produkt – köpa produkten.

De som jobbar med markandsföring via affiliate behöver lägga till två steg. I dessa fall måste kunden hitta affiliatesidan – fånga intresset för en produkt/produktgrupp – klicka sig till målsidan – där ännu en gång kunden måste fångas av något intressant – till sist kan produkten köpas.

Ett exempel:

En butik säljer mysdressen som vanligtvis kallas för One Piece eller Jumpsuit. De ska då lägga stort fokus på att locka in relevanta besökare och därefter ha en så bra och intressant sida så att köp genomförs. Får de inte den konvertering som de önskar sig kan de alltid justera och ändra på sidan.

Samtidigt jobbar ett annat företag med affiliate mot just Jumpsuit och märket One Piece. Dessa vill även de slåss om kunderna och få dem att hitta deras sida först. Med en snygg och attraktiv hemsida kan konverteringen bli god i först steget – med andra ord att det är många som klickar sig vidare till butikssidan. Men om det ska bli någon jumpsuit såld eller inte hänger mycket på hur onlinebutiken är uppbyggd. I teorin kan hundratals personer klicka sig in på en sida utan att en enda försäljning blir genomförd.

E-butiken med jumpsuits har alltså flera faktorer att ta hänsyn till men kan påverka de flesta av dessa. Den som jobbar med affiliate får istället förlita sig på att onlinebutikerna de jobbar mot har ordentliga sidor som genererar hög konvertering (många sale). De är alltså beroende av att onlinebutikerna har koll på sin egen statistik. Med andra ord bör man välja butiker att arbeta mot som visar sig har ha hög konverteringsgrad.

Det krävs en dubbel skärpa men samtidigt kan de inom affiliate branschen ha stort fokus på detta då lagerhållning av mysdressarna, betalningsfunktioner och annat inte behöver byggas upp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>