Allt viktigare att göra rätt på siten

Tidigare räckte det ofta med att ha många länkar in till en site, för att den skulle uppskattas av sökmotorerna. Om många länkar till en site måste den ju vara bra – eller?

Det gällde att fixa många länkar

Det var just det. I och med att de som sysslade med marknadsföring förstod vikten av att befinna sig högt upp i sökresultaten, började de se till att få många länkar in till siten. Ofta var det mängder med länkar från en och samma site och mer eller mindre fula ankartexter. Det handlade ju bara om antalet länkar och vad länkarna sa. Idag handlar det mer om att få rätt länkar. Det gäller att få länkar från bra siter och med helt andra ankartexter än tidigare. Det handlar om kvalitet, inte kvantitet.

Siten i sig är viktig

En annan förändring är att sitens egen kvalitet spelar större roll idag. Om du gör rätt på siten, har du möjlighet att få bättre placeringar i sökresultaten. Det handlar om att använda rätt kod, att förklara för sökmotorerna tydligt vad som är rubriker, vad bilder föreställer o.s.v. Det handlar också om att skriva om rätt saker, använda rätt ord, i lagom stor utsträckning. Återigen handlar det om kvalitet.

Läs mer om On-page sökoptimering

 

En reaktion på ”Allt viktigare att göra rätt på siten

  1. Semantisk kod underlättar för google att förstå struktur och arkitektur i koden där man klargör vad dom är vad och enklare relaterar fokus på sökorden i varje unik sida. Gott at se det finns fler evangelister för webbstandard och rätt sak på rätt plats 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>