E-handel

E-handel är ett brett begrepp, som står för handel som drivs via främst Internet. Det kan röra sig om försäljning av produkter, men också olika tjänster eller information. E-handelns omsättning i Sverige nådde 2011 upp till 77 miljarder.

Många fördelar med e-handel

e-handelAtt driva en e-handel har många fördelar. Det är lätt att nå en större marknad och man behöver inte betala för dyra lokaler. Av den anledningen kan du lättare konkurrera med andra inom samma nisch och hålla lägre priser.

Det är lättare att nå ut till små nischade marknader och många väljer att driva en e-butik vid sidan av den fysiska butiken, för att på så sätt få upp omsättningen.

Platformar

Det finns idag en rad olika företag, som erbjuder en plattform för din e-butik. Där finns färdiga mallar och det är enkelt att få igång sin e-butik. Även stora företag använder många gånger dessa plattformar, i och med att det är enkelt och smidigt. Att betala för att en webbyrå ska skapa din alldeles egna e-butik är vanligen dyrare och betydligt krångligare.

Betalningsalternativ

Det finns många betalningsalternativ för dig som vill syssla med e-handel. Det går att betala direkt med kreditkort eller direktöverföring från banken, men också postförskott, faktura och delbetalning. Det finns företag som kan hjälpa dig med exempelvis all fakturering, inkasso etc.

Viktigt med rätt marknadsföring

Samtidigt har många en romantiserad bild av e-handeln. Man tror att det är enkelt och billigt att skapa en e-butik (och det kan det vara). Samtidigt är konkurrensen många gånger mycket stor och det gäller att vara den som syns mest. Att synas kostar pengar.

Rätt marknadsföring för e-handel är en konst under ständig förändring. Idag handlar det mest om att synas i sökresultaten på Google, men samtidigt kan en länk på rätt ställe på Internet generera många klick. För att hamna högt upp bland sökresultaten sysslar man med så kalla sökoptimering (SEO = Search Engine Optimization). Det finns många metoder, och området förändras ständigt, i och med att Google ständigt förändrar hur de tolkar websbidor och länkar. Gör man fel, kan man snabbt förlora många viktiga positioner.

Viktigt att ha koll på lagarna

Det finns en rad lagar som skyddar konsumenter, som handlar på Internet och det är viktigt att du har koll på vad som verkligen gäller. Vid distanshandel i Sverige har man exempelvis 14 dagars ångerrätt, vilket du måste upplysa köparen om. Du bör självfallet vara väl införstådd med konsumentköplagen.

Omdömen

Många kunder ägnar en god stund åt att läsa på om företaget, innan de vågar gå så långt som till ett inköp. Omdömen som skrivits av tidigare kunder väger ofta tungt i bedömningen. Detta är kanske den allra största utmaningen för företag idag. Det har aldrig varit så enkelt för kunder att sprida sitt missnöje till andra. Inlägg på Facebook, Instagram eller Twitter kan få stor spridning. Dessutom finns ett antal sajter på Internet, dit man kan gå in och skriva omdömen om företag.

Vad kunderna skriver kan tyckas svårt att påverka. Vissa kunder blir inte nöjda hur man än gör. Samtidigt är det viktigt att du behandlar dina kunder väl. En nöjd kund, kan ge fler nöjda kunder.

Samtidigt kan även något enstaka negativt omdöme vara bra, för annars kan kunden få för sig att omdömena har fejkats fram på något sätt. Det stora problemet är att missnöjda kunder är betydligt mer benägna att skriva omdömen.

Certifieringar

Det finns en rad olika certifiering, som visar på att ditt företag följer de riktlinjer som finns. Vissa certifieringar visar på kreditvänlighet. Det kan vara av stor vikt att se till att man har några av dessa certifieringar, då många kunder letar efter dem på sidan, för att känna sig trygg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>