Framtidens sökmotoroptimering, mitt bidrag i bloggstafetten på idg.se
Så! Nu har de publicerat mitt bidrag till bloggstafetten på idg.se. Stafettpinnen fick jag av Dan och själv valde jag att skicka vidare till Jocke på Mindpark.
Nu är min fråga självklart, har jag rätt? Tror ni att framtidens sökmotoroptimering kommer vara som jag beskriver den?
December 21st, 2007 at 9:19 pm
[…] ur Super-Antons bidrag i IDG:s bloggstafett. Super-Anton gav stafettpinnen vidare till Joakim […]
December 21st, 2007 at 9:39 pm
Kort svar, nej. Enligt mig är det inte fördelaktigt nog inom vissa branscher med länkbeten av olika slag. Och sånt här förändras inte över en natt. Sanning om 10 år kanske, men inte idag eller imorgon.
December 21st, 2007 at 11:02 pm
Nej det är klart att det inte förändras över en natt. Samtidigt är det inte konstigt att mediebyråerna får allt större del av kakan istället för SEO-företagen. Det räcker inte längre att vara tekniskt kunnig för att synas i Google, det handlar trots allt om kommunikation.
Mognaden är redan påväg, det är jag övertygad om. Inom vissa nischer kommer det ta 1 år, inom vissa 10 år. Det beror helt på.
På internet ändras allt mycket snabbare, se bara vad som hänt senaste året. Google har redan börjat ta krafttag och kommer göra det än mer efterhand. De tjänar, in the long run, på bättre sökresultat som kommunicerar istället för spammar.
December 22nd, 2007 at 12:44 am
Att mediabyråerna får större del av kakan är inte alls konstigt. Det har inte med deras förmåga kring SEO och internet att göra utan de har bra sälj och produkten är så mkt bredare än den enskilda kanalen. Det är snarare Google som vill ta mediabyråns plats. Fler och fler olika annonslösningar är möjliga att köpa via Google och deras stödsystem som tex analytics är sätt att placera sig mellan mediakunden och mediabyrån fast på en global nivå. Det är Google som mediabyråerna är oroar sig något för. Dagens rekrytering skall nog ses ur det perspektivet!
Bra innehåll driver länkar. Vår blogg är ett lysande exempel på detta. Vi har aldrig själva tänkt länkbete utan engagerat oss i att skapa det innehållet som vi saknade. Nu är detta på en personlig och ickekommersiell basis men som exempel att bra innhåll är länkvänligt är det lysande!
Frågan är om reklambyråer eller kommunikatörer någonsin kommer att greppa detta med sökmotorer. Branscher är per definion rätt trögrörliga. De företagen som redan identifierat denna möjlighet är ju i vissa fall SEO företagen men branschen är fortfarande ung och omogen, utan tvekan. För en utomstående betraktare kan den dessutom verka lite skum. Jag tror snarare att dessa bolag måste skapa dotterbolag som säljer in lösningarna på olika sätt. Dotterbolag som är delvis skilda från SEO-modern, för de måste anställa en annan typ av människor, kreatörer och kommunikatörer. Det är kanske en hel ny typ av byråer som måste skapas. SEM-byråer!
Jag gillade din artikel Anton. Den var välskriven och hade “flow” Vi har bägge två gjort samma analys även om våra slutsatser skiljer sig något från varandra.
December 22nd, 2007 at 12:47 am
Tack! Jag håller med, det är ett sätt att se på det. Men för mig som är väldigt insatt i SEO-branschen idag så handlar det om alldeles för mycket spam och alldeles för lite kommunikation. Och det är det jag vill trycka på, kan man väl säga.
Bra input, lite samma tänk fast annat perspektiv som sagt.
December 22nd, 2007 at 3:16 pm
Bra skrivet Anton. Vi är helt inne på samma spår.
Det jag vill tillägga är att SEO onsite även handlar om att styra upp sajtstruktur och kommunikationsstruktur så att man faktiskt pratar om de saker som besökarna söker efter.
Det spelar det ingen roll hur tekniskt fulländad sajten är om man glömmer bort att nämna sina kärnprodukter och produktområden vid namn, eller lägger dem för långt ner i sajthierarkin, utan att det finns några vettiga korslänkar.
I övrigt är vi helt överens.
December 22nd, 2007 at 4:52 pm
Ja, du har rätt enligt mig.
Jag tror inte vi snackar 10 år. De som byter taktik idag är de som vinner imorgon. Övergången kommer vara gradvis, men har man inte lärt sig de nya taktikerna inom ett år tror jag man är ute ur matchen.
Det är sant att vissa branscher har svårt med länkbeten och pr-arbete, men det är för att verksamheterna är byggda på felaktiga grunder från början. Gör om och gör roligare. Stå ut och skapa uppmärksamhet genom att inte vara t ex. en rörmokare i mängden.
December 22nd, 2007 at 5:34 pm
Mycket bra åsikter och tankar! Jag håller med er till punkt och pricka!
December 22nd, 2007 at 11:24 pm
Spammet är ett utryck för omogonheten men också hur ofullständiga sökmotoernas sökfunktioner fortfarande är. Folk spammarju det för att de kan det! Incitamentet för sökmotoerna är inte heller superstarka att ändra på detta. De tjänar mkt pengar och klämmer gärna ut lite till för att anävända till att försöka dominera även andra segment. Produkten är good enough och det är ingen brådska att göra den perfekt!
Till sist för sökföretagen, deras kunder är inte heller så mogna och det är i slutändan dessa som bestämmer hur branschen skall utvecklas. Vad är Scanias internetkompetens tex, jämfört med kompetens hos en tung pokeraffiliate. Det är svårt att sälja och mediabudgeten för denna del bara en bråkdel av mediakakan. Sälja PPC är antagligen lättare!
Slutsaten är nog att det dröjer och det finns goda möjlighetern för nya spelare att äga hela segment på nätet med hjälp av innovativa annonsmetoder! Så det är bara att sätta igång
December 23rd, 2007 at 1:19 am
Yey! Jag känner att det här kommentarsfältet sätter punkten på pricken, eller något sådant, för här finns väldigt många kloka tankar!
Det bästa är också att alla har rätt
December 23rd, 2007 at 1:22 am
Mycket klokt och insiktsfullt handhavande av stafettpinnen! Du svarar på vad som är framtiden för sökmotoroptimeringen - och jag tror du sättr fingret på den riktigt tunga trenden. Beträffande hur lång tid det tar så är det en konsekvens av om någon/några ger sig på att påverka framtiden istället för att fortsätta hålla ögonen i markhöjd. Och det kan man ju i dagens uppkopplade värld ge sig katten på att folk ger sig på!
December 23rd, 2007 at 1:27 am
Haha! Ännu ett pricken över punkten-tänk som faktiskt är sant! På internet håller det inte att bara vara med i dagens situation. Man måste hela tiden hitta nya vägar med innovativa metoder, annars är det någon annan som gör det och tar marknaden!
December 23rd, 2007 at 8:27 am
[…] Superanton Posted by Bengt on Dec 23 2007 under seo, Webb | […]
December 23rd, 2007 at 1:33 pm
Hej!
Intressant artikel. Det jag vill säga har inte så mycket met SEO att göra - för den biten kan jag ganska dåligt. Dock vill jag påpeka att det är intressant att debatten om din artikel är större på din blogg än på IDG.
Nu är det ju lite halvsjälvklart varför - det är en välkänd bloggare som skrivit artikeln. Men, tror du inte att detta är något vi får se mer av i framtiden? Att debatten decentraliseras? Mina fem cent
December 23rd, 2007 at 6:18 pm
Bra tanke Adam. Har nog dels med att göra att Sveriges SEO-elit läser min blogg och därför likagärna kan kommentera här (mycket enklare, framförallt) och att det är juletid, ingen orkar blogga själv.
Fast jag tror precis som du. Twingly är t.ex. en sak som tydligt hjälper det fenomenet, mer utjämning mellan de traditionellt stora diskussionsforumen och de små personliga.
December 24th, 2007 at 1:40 am
Håller absolut med i mycket av det du skriver Anton, som alltid
Men du underskattar nuläget lite. Skulle vilja säga (grovt generaliserat) att sökmotoroptimering handlar till 40 % om innehåll, 40 % om länkar och 20 % om tekniska missar som måste åtgärdas.
I framtiden kommer innehållet bli viktigare, absolut, och där har reklambyråer en stor möjlighet. Men klarar dem av det, förstår dem vad som behövs?
However länkars betydelse kommer säkerligen att minska och innehållet bli viktigare så där har du helt rätt..
December 24th, 2007 at 2:27 am
Jag har aldrig pratat om innehållet som den viktigaste stenen, jag har hela tiden pratat om kommunikation. Kan man inte kommunicera kan man inte marknadsföra, precis som i alla andra delar av PR, reklam och marknadsföringsvärlden. Idag kan tekniker sökmarknadsföra, men i framtiden kommer kommunikatörerna ta allt större delar av kakan eftersom det egentligen är det det handlar om.
Förstår dock vad du säger, jag fattar absolut. Jag tror Google t.ex. kommer göra länkar mindre viktigt i smala nischer och branscher där det inte finns så mycket incitament för någon att länka, medan det i helt andra nischer kommer få ännu större betydelse.
December 25th, 2007 at 1:19 pm
[…] bloggstafett rullar på, och jag fick pinnen från Superanton. Han tyckte att jag skulle skriva på temat ”Varför gratis alltid är gott på nätet”. Det […]
January 11th, 2008 at 1:21 pm
Hej, men jag uppfattar Antons artikel (samt Nikkes som jag bloggciterat tidigare i år) som att SEO 2008 mer än någonsin baseras på enhetlig, tydlig och förankrad kommunikation utåt (av företagetets betrodda skribenter) och att ha en någorlunda kompetent webbyrå (som tillhandahåller företagets teknik/plattform). Right?
Vad blir då kvar av SEO? Det blir som när ett domännamn eller en statistiklösning införskaffas. Ingen “nischad byrå”, med en månatlig retainer eller dyra konsultarvoden (jag vet SEO-konsulter som tar 1300:-/h för en “seniorkonsult”), behövs för denna “nisch”.
Det är även vad kommenterare på IDG återkommit med kommentarer om sedan de första artiklarna om SEO dök upp runt 2005.
Det räcker med en tillräckligt kompetent, befintlig byrå/konsult som sköter hela företagets webb-presence. Det är det.
April 3rd, 2008 at 1:54 pm
Kanske