Marknadsföring

Att marknadsföra e-butiker är en konst under ständig förändring. Med den digitala eran kommer nya digitala sätt att marknadsföra sin sajt. Vill du sälja via Internet, måste du också synas på Internet.

Synas på Internet

Att synas på Internet handlar idag om att synas i Googles sökresultat. Om några år, kan det mycket väl vara annat som är viktigt. Nästan alla sökningar (över 95 %) som görs i Sverige, görs via Google.  Google leder i de flesta av världens länder, men de är inte alltid så dominerande som de är i Sverige.

Internet

Visst händer det att kunder går direkt in på en sida, genom att skriva in sidans url. Detta är vanligare för stora, välkända företag. För ett mindre företag som vill börja med e-handel, utan ett känt varumärke, är det viktigare att synas i sökresultaten.

Om du funderar på att besöka IKEA:s hemsida, skriver du antingen in url:en i webbläsaren, eller så gör du möjligen en sökning på varunamnet. Nya kunder hittar naturligtvis inte din e-möbelbutik på det sättet. Du måste synas i sökresultaten, när någon söker på möbler.

Sökmotoroptimering (SEO)

En stor del av marknadsföringsarbetet inom e-handel ,handlar om att synas bland i sökmotorerna. Det finns knep för att få sökmotorerna att värdera sidan högt. Vanligen inriktar man sig på Google, efter som de totalt dominerar den svenska marknaden. Troligtvis får du även bra sökresultat i andra sökmotorer, om du får det i Google.

För att synas i sökmotorerna, finns det en rad olika saker du ska tänka på, när det gäller den egna sidan. Genom att se till att allt är kodat på rätt sätt och att du utnyttjar viktiga funktioner, anses sidan vara av en bättre kvalitet. Mycket handlar också om att få in viktiga sökord på rätt ställe. Om du vill att sökningar på möbler ska leda till att man hittar din sida, men i princip aldrig använder ordet möbler på sidan, utan endast ord som bord, stolar, och bokhyllor, kommer du troligen inte att ranka särskilt bra på just möbler.

– Läs mer om sökmotoroptimering

Länkbyte

Den andra delen av sökmotoroptimeringen handlar om arbete utanför den egna sidan. Detta handlar mestadels om att se till att länkar leder in till sidan. Det kan handla om att skapa intressant innehåll, som gör att folk vill länka. Man kan köpa länkar och olika typer av annonsering.

Dessutom kan man ofta byta länkar. Man byter helt enkelt länkar med varandra. Du skriver en text med en länk till din sajt, som jag publicerar och tvärtom. Helst ska siterna inte länka mellan varandra, för då får länkarna inte mycket kraft. Det bästa är om man utnyttjar andra siter man har och på så vis sprider ut länkningen.

Genom att få in länkar till din sajt, kan du lyckas med din e-handel.

– Vill du byta länkar?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>