Att tänka på vid länkbyte

För att få till lyckade länkbyten, finns en del man kan titta på. Här nämner vi några saker.

Relevans

Vi har redan snuddat vid det en hel del, men relevans är alltid viktigt vid länkbyte. Om du säljer hemelektronik vill du gärna ha sajter som handlar om hem, teknik och elektronik som länkar till dig. Sajter som handlar om kläder eller resor kan tyckas ganska irrelevanta i sammanhanget.

PageRank

PageRank (PR) är mycket vanligt när man pratar länkbyte. Vid länkbyte är det vanligt att man vill ha en viss PR på sajter man ska få länkar ifrån och anger vilken PR ens egna sajter har vid bytet.

PR är en siffra som Google ger din sajt. Det tar lång tid att nå högre resultat i PR och det är en indikation på att sidan ges en viss vikt. Det går att ta reda på PR på specifika sajter (ex.Google Page Rank Checker). Man kan också använda verktyg för webbläsaren, så att man ser PR direkt när man besöker en sajt.

Inlänkar

Det finns också olika verktyg som kan hjälpa dig att kontrollera sajtens inlänkar. Många inlänkar kan naturligtvis vara viktigt, men det kan också vara av vikt varifrån länkarna kommer. Det är alltid ett bra tecken, om sajten har relevanta inlänkar från stora och välkända sajter. Verktyget Majestic SEO (kan användas i en enklare gratisversion och en mer omfattande köpt version) är ett verktyg som kan reda ut inlänkarna en sajt har (backlinks). Du kan också få information inom vilka temaområden inlänkarna faller, vilket kan ge en god indikation på om länkarna är relevanta eller inte.

– Majestic SEO

Trust och Citation Flow

Verktyget Majestic SEO delar också ut siffror för ”Trust Flow” och ”Citation Flow”. Höga siffror här är också en indikator på en bra sajt.

IP-adress

Att ta reda på IP-adress och IP-plats kan också vara bra att ta med i bedömningen. Många har alla sina sajter på samma IP-adress. Även om du får länkar från tio olika sajter, så verkar det som en, eftersom de delar IP-adress.

IP-plats kan också vara relevant. Framför allt om du har sajter som du vill ska väga tungt rent geografiskt. Om du har en sajt som är riktad till människor i Stockholmstrakten, kan det väga lite extra tungt med länkar från sajter som geografiskt är placerade i Stockholmstrakten. Sökmotorerna har på senare år tittat en hel del på geografi och sökresultaten anpassas efter vilken geografisk plats sökmotorn anser att du befinner dig på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>