Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering eller som det vanligen förkortas SEO (engelska Search Engine Optimization), är livsviktigt för dig som vill syssla med e-handel. På något sätt måste du se till att synas i sökmotorerna på dina viktiga sökord.

Sökmotorer

sökmotorSökmotoroptimering handlar i Sverige idag i princip uteslutande om att anpassa sig till vad Google gillar. Google har en sådan förkrossande majoritet av alla sökningar på Internet som görs i Sverige, att det knappt lönar sig att ta hänsyn till andra sökmotorer. Dessutom är det med största sannolikhet så att det du gör för Google, även gillas av andra sökmotorer.

On-page och On-site SEO

Många tänker att sökmotoroptimering endast handlar om att få in länkar, men så är det verkligen inte. Till mycket stor del handlar det om att utforma den egna sajten på ett sätt som gillas av Google. Detta konkurrerar inte med att göra sidan bra för besökare. Google vill ge de som söker bra resultat. Gör du en bra sida, har du större chans att komma högt bland sökresultaten.

On-page handlar om att optimera den specifika sidan och On-site om att optimera siten i stort. De båda termerna används dock ofta som synonymer.

Exempel på vad du ska tänka på:

  • bra navigering på sidan
  • sökmotorvänliga url:er
  • man ska kunna hitta alla undersidor i strukturen
  • element ska kodas på rätt sätt, använd exempelvis endast <h1> en enda gång på varje sida
  • design lägg huvudsakligen i en CSS-fil
  • bilder ska ha använda ”title” och ”alt” – sökmotorn kan inte tolka bilden
  • skapa en sitemap, som förklarar hur siten är uppbyggd för sökmotorer
  • ange en unik title för alla sidor – det är den texten Google visar som rubrik i sökresultatet
  • skriv metadescription – det är ofta den texten som syns, när Google visar upp sökresultatet
  • viktiga sökord ska ha en framträdande roll
  • viktiga sökord och synonymer ska förekomma i lagom stor utsträckning på sidan (för lite så verkar inte sidan relevant för sökordet och för mycket så riskerar man att sjunka i resultaten)
  • se till att inte olika undersidor konkurrerar om samma sökord

Ett tips är också att om du tror att du har kommit på en briljant idé som kan lura sökmotorerna – kolla om någon annan redan har testat. Det mesta är testat och det är bättre att gå på säkra kort och klättra långsamt än chansa och riskera rejäla straff.

Off-page SEO

Off-page SEO är på många sätt svårare och dessutom betydligt lurigare. Det handlar om att få länkar till sin sajt, men det är viktigt att länkarna kommer från rätt sidor, med bra innehåll. Tidigare räckte det ganska långt med många länkar.

Många tar hjälp av företag för att få inlänkar eller köper länkar på andra sätt. Ett vanligt sätt är att byta länkar. Jag får en länk av dig och du får en länk av mig (allra bäst om det inte är länkar mellan två sajter, utan fler sajter är inblandade). På det viset hjälper man varandra att klättra.

– Fyll i vårt kontaktformulär om du är intresserad av länkbyte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>